• Посм., ещё видео
3 февраля Церковь вспоминает преподобного Максима Грека
Михаил Триволис – таково светское имя Максима Грека – родился в Арте в аристократической греческой семье Триволисов. В 1490–1491 годах он баллотировался (неудачно) в состав совета острова Корфу, а через год направился в Италию, где получил блестящее университетское образование. Поначалу он обосновался во Флоренции, где познакомился с Анджело Полициано, Марсилио Фичино и другими прославленными итальянскими гуманистами эпохи Возрождения.
Местное прославление Максима Грека совершилось при первом Всероссийском Патриархе Иове в 1591 году, когда по благословению Патриарха были освидетельствованы мощи преподобного: «И открыша, и пойде от мощей его благоухание, и цело и невредимо тело его, и ризы бяше и мантия, и вся на нем покрывало не истле, и на персех руце его, и десная рука согбена крестом». Вскоре составили тропарь и кондак, а также службу преподобному, немного позже появились его иконописные изображения.
Над местом погребения Максима Грека была воздвигнута пристроенная к Духовскому храму часовня – так называемая Максимова палатка. Она неоднократно перестраивалась и расширялась (например, при митр. Платоне (Левшине), затем в 1847 году). А в 1938–1940 годах была уничтожена.
До недавнего времени мощи преподобного Максима покоились в Успенском соборе Лавры. 9 апреля 2013 года по благословению Святейшего Патриарха Кирилла они были торжественно перенесены обратно в Духовской храм. Рака установлена на месте обретения мощей Преподобного (у северной стены).
Сегодня поклониться святым мощам преподобного Максима Грека и попросить его помощи и заступления можно в Трапезном храме Троице-Сергиевой Лавры, куда мощи святого были перенесены перед началом масштабных реставрационных работ, проводимых в Духовской церкви.
Избранный служителю Предвечнаго Слова, всехвальне отче наш Максиме, в преславней земли Греческой прозябший и в державе российстей подвизи просиявший, поучениями и писании твоима в благочестии и богообщении нас утвердивый, величаем ныне многотрудное житие твое и на предстательство твое пред престолом Триипостаснаго Бога нашего упование свое возлагая, вопием ти сице:
Радуйся, преподобне и богоносне отче Максиме, на путь спасение вечнаго нас наставляющий!
Икос 1
Ангелов и человеков Творец и всея твари Зиждитель, содержаяй в деснице своей судьбы царств и народов и над каждым из чад своих отеческое промышления являяй, произрасти тя, богомудре отче наш Максиме, от корени именитаго и рода знатнаго, благоволи украсити тя в премудрости отец святых и аки просветителя всемудраго направи тя в великое княжество Московское, да укрепиши народ русстий в вере истинней и подлинными наследниками духовнаго богатства Византии ны сотвориши. Мы, сия ныне поминающе, просим тя, приклони к нам милосердие Всемудраго и Всемогущего Отца Небеснаго и приими милостивно похвалы сия:
Радуйся, богодухновенных отец достойных приемниче и сонаследниче.
Радуйся, философов и риторов премудрых пречудный наставниче.
Радуйся, всех истины взыскующих небесным благословением осеняющий.
Радуйся, от путей соблазнов и прельщений их удаляющий.
Радуйся, в богомыслии разум нас утверждающий.
Радуйся, в сердцех наших пламень любви к Богу и ближним возжигающий.
Радуйся, тихим светом надежды ны благодатно озаряяй.
Радуйся, в вере твердыми выну быти ны сподобляяй.
Радуйся, преподобне и богоносне отце наш Максиме, на путь спасения вечнаго нас наставляющий!
Кондак 2
Видевше благочестивыя и богомудрыя родителя твоя, святый Максиме, запущение отчизны их по падении преславнаго царствия греческаго, обаче уразумеша, яко выну милостив есть Господь к верным своим, и во уповании таковом и житии по заповедем евангельским тя утвердиша. Мы же, сия воспоминающе, Господеви поем: Аллилуйа!
Икос 2
Разум твой в послушание вере отдавше, преславными родители твоима и иныма добрыма наставники поучаемый, богоносне Максиме, в благословении пред Творцем всяческих начаток премудрости твоея и дел благих положил еси; послеже усердно поработал еси учения отец святых и философов премудрых постигая, восходя по лествице добродетелей в меру возраста духовнаго. Сего ради величаем тя сице:
Радуйся, дары благости и добраго совета нас преображающий.
Радуйся, кротостию голубиною и мудростию змеиною нас обогощающий.
Радуйся, ко усердному чтению святаго Писания ны побуждаяй.
Радуйся, к усиленной молитве и в псалмопении нас утверждающий.
Радуйся, в трезвлении духовнем и уповании на Бога всех нас утверждающий.
Радуйся, душетленных навыков и злых обычаев удалятися нас научающий.
Радуйся, в соблазнех и прельщении сущих помощь небесную посылающий.
Радуйся, в милосердии к себе и ближним наших взрастати нам помогающий.
Кондак 3
Силою благодати Божия хранимый, блаженне Максиме, в земли италийстей сый, не врежден пребыл еси от тлетворнаго духа века того, и, пчеле трудолюбивей подобно, нектар благий мудрости отовсюду сбирал еси, в познании истины Христовей возрастая; Иерониму благочестивому внимая к иноческому житию устремил еси мудрое сердце твое, отче святый; Господеви же неустанно возносил еси пение ангельское: Аллилуйа!
Икос 3
Имуще в души твоея ревностное желание Спасителю Нашему, за ны Распятому, всеусердно послужити удалился еси, богославне Максиме, из чудней земли Италийстей на преславну гору Афонскую, идеже монашество и священство сподобился еси прияти: наставлением старец святогорских следуя, от добродетели к добродели восходил еси, угодниче Христов, внутреннею человека обновляюще и образ Божий в себе отверзая. Сему же деланию духовному и нас настави, да зовем ти:
Радуйся, от суеты мирския к священному безмолвию притекий.
Радуйся, упокоение от невзгод и треволнений в тихих обителех обретый.
Радуйся, свет нетварный еще на земли созерцавый.
Радуйся, неизреченную сладость богообщения познавый.
Радуйся, духовныя очи наша ко зрению Бога изощряющий.
Радуйся, ушеса наша к слышанию небесных глагол отверзающий.
Радуйся, даром различения духов нас обогащаяяй.
Радуйся, от заблуждений и падений духовных нас свобождаяй.
Кондак 4
Бурю страстей и сомнений греховных молитвою, постом и трезвением сердечным победил еси, всехвальне отче наш Максиме, ибо на твердом камени истиннаго и неприложнаго исповедания Христова положил еси основание душевной храмины твоея. Сего ради молим тя: утверди и нас в неприложном уповании на Милосердие Святей Троицы, да с тобою сподобимся во веки воспевати: Аллилуйа!
Икос 4
Слышавше благоверный великий князь Московский Василий Третий, яко во обителех афонскиих книжницы велемудрыя и философы богопросвещенныя обретаются, повеле призвати оныя в державу свою, дабы народ русский в вере Христовой и делании заповедей евангельских утвердити и укрепити. Ты же, преблагословенный Максиме, благодатию Божиею присноукрепляемый, отбыл еси в пределы московския, дабы волю Божию исполнити и правду Его явити в стране нашей. Сего ради просим тя: нас, слабых в вере и в уповании на Христа, Господа Нашего, укрепи, да зовем ти сице:
Радуйся, тягот дороги дальния и жития в пределех северных не убоявыйся.
Радуйся, чуждый кровию, обаче духом своим для русскаго народа ставший.
Радуйся, землю греческую и российскую паки и паки в вере соединяющий.
Радуйся, от суеты и преходящих пристрастий ны исцеляющий.
Радуйся, к вечней правде Божией взоры духа обращати ны научающий.
Радуйся, идолы духовные о камень истины Христовей разбивающий.
Радуйся, Христа – Спасителя паче всего земнаго чтити подвизающий.
Радуйся, милость Всенепорочней Богоматери к нам приклоняющий.
Кондак 5
Богоявленней и боготочней звезде, путь ко Христу озаряющей и освящающей воистину уподобился еси, преподобне отче наш Максиме, егда в пределех российстих сый, истину Божию безстрашно исповедал и проповедал еси, суеверия языческия и звездопоклонническую ересь, мздоимство и неправдолюбие, забвение заповедей и любви к ближнему всеусердно обличал еси. Сего ради просим тя, всеблагий наставниче наш, научи нас токмо Спасителю служити, не соблазняясь земными преходящима благами и сподоби во веки нужно с тобою выну воспевати Христу: Аллилуйа!
Икос 5
Видевше тя, благословенне отче наш Максиме, благочестивыя русстии люди, почаху прихождити к тебе в прехвальную Чуда Святаго архистратига Михаила обитель, иже во граде Москвы, совета, наставления, утешения и молитвы твоея ради. Ты же, никого от пришедших не отринув, ко пользе ближних твоих всеусердно послужил еси. Мы же, веруя, яко ты ныне во благодати Господней сый, сугубо внемлеши мольбам нашим с надеждою, отрадою и умилением воспеваем ти сице:
Радуйся, старче благий, в возрастании богопознания ближних твоих утверждавый.
Радуйся, от духовной дремоты и праздности духа приходивших к тебе исцелявый.
Радуйся, подлинному благочестию и любви к ближнему я научавый.
Радуйся, в уповании на Премудрость Милосерднаго Творца их укреплявый.
Радуйся, от закваски фарисейския и лицемерия преславно исцеляяй.
Радуйся, от теплохладия и омертвления сердечнаго благодатно избавляяй.
Радуйся, о просвещении духовных очес наших Бога умоляяй.
Радуйся, в тишине помыслов хвалити Христа всех нас подвизаяй.
Кондак 6
Проповедник и ревнитель жития благочестиваго воистину явился еси, всеблагохвальне отче наш Максиме Святогорче, яко твердо и неукоснительно обличал еси, незнание истин веры Христовой, несоблюдение заповедей Спасовых, исполнение токмо внешняго обряда, безо всякого подвига духовнаго в суетней надежде токмо на внешнее благочестие, наставлял бо еси всем сердцем и всем помышлением, всем естеством нашим возлюбити Иисуса Сладчайшаго и умиленно воспевати Ему благодарения: Аллилуйа!
Икос 6
Возсиял еси светом богодарованныя премудрости твоея, о всехвальне отче наш Максиме, в земле Русстей, яко мнозиих во истине Христовой преславно утвердил, яко книзи Писания священнаго, святых отец творения и толкования перевел еси с наречия греческаго и латинскаго на язык словенский, яко богомудрия сочинения в назидание и пользу нам оставил еси, преподобне. Сего ради, величая прехвальные труды твоя, глаголим ти сице:
Радуйся, от мрака невежества к свету Премудрости Божия возводяй.
Радуйся, заблуждающихся и сомневающихся ко истине Христовой кротце приводяй.
Радуйся, труд переводчиков и книжных справщиков с небес благословляющий.
Радуйся, филологом и языковедам помощь твою посылающий.
Радуйся, разум богословов и благовестников светом небесным осеняющий.
Радуйся, иноков и мирян в богоугодном житии и милосердии укрепление.
Радуйся, пресвитеров в благочестии и трезвлении утверждение.
Радуйся, архиереев во трудех их благодатное удобрение.
Кондак 7
Хотяще нам славити тя, о богоносне отче наш Максиме, ведаем убо, яко язык человеческий не возможет достойно воспети всю полноту богоугодных подвигов твоих, все терпение твое, яже подъял еси, егда иерарси нечестивыя Тайн Божественных тя лишиша. Како убо возможно воспети глубину смирения твоего и высоту упования на Всемогущество и Любовь Отца Нашего Небеснаго, иже, аки слугу своего возлюбленнаго и ученика Христова прия тя и на лоне Авраамовем на веки упокои тя? Сего ради на предстательство твое надеяние наше возлагая, поим о тебе Вседержителю: Аллилуйа!
Икос 7
Новый Максим – исповедник воистину явился еси, преподобне отче, яко же и святый твой покровитель исповедал еси пред властителями нечестивыми истину учения Спасителя Нашего, от коей ни одесную и ни ошуюю не отошел еси, отче святый и богомудрый. Сего же ради от властей предержащих лишения, изгнание и заточение темничное притерпел еси. Мы же, исповеднические подвизи твоя желая славосновити, таковыя похвалы приносим ти:
Радуйся, во страданиях твоих десницею Всевышняго укрепленный.
Радуйся, яко злато в горниле испытаний тяжких преображенный.
Радуйся, купно с исповедническими лики во славе ныне торжествуяй.
Радуйся, купно с благовестники и просветители хвалу Богу воспеваяй.
Радуйся, подобно Златоусту, за вся благодарити Творца нас научаяй.
Радуйся, в радости и благоденствии помнити о милостех Господних подвизаяй.
Радуйся, в час скорби упование на высшее милосердие возлагати наставляяй.
Радуйся, горести и страдания наши в отраду и благополучие пречудно претворяяй.
Кондак 8
Странно бе людем благочестивым и благосердным зрети, яко ты, святый Максиме, в темнице заключенный и право писати лишенный, углием на стенах канон Всесвятому Духу-Параклиту написал еси; мы же, величая веру твою в животворящую благодать Всеблагаго Утешителя, смирение и незлобие твое воспеваем со умилением и просим тя, отче святый, сподоби и нас милости и даров Святаго Духа, да поем Ему всерадостно: Аллилуйа!
Икос 8
Всего себе подвигл еси на служение Господеви, богославне отче наш Максиме, ибо несомненне веровал еси, яко «во Отце существенне и Дух: от Него бо, аки от Единаго Начала, соприсносущна Оба сияют и пребывают о Себе в Живоначальных Ипостасех Своих». Мы же ныне величаем тя, святый отче, неизреченных тайн Божественных созерцателя всеблагоговейнаго, еще на земли нетварным сиянием осененнаго и просим тя: молитвы благоприятными твоима озари и нас светом Фаворстим и приими благосклонно лики сия:
Радуйся, Живоначальныя и Единосущныя Троицы Всесвятые премудрый служителю.
Радуйся, величая Отца Предвечнаго и Безначальнаго всеблагий тайнозрителю.
Радуйся, Сына Божия, Искупителя, вернейший последователю.
Радуйся, милосердия Всесвятого Параклита к нам всеусердный приклонителю.
Радуйся, ангельских хоров и собора праведных вседостойный сонаследниче.
Радуйся, преподобных отец афонских сомолитвенниче и собеседниче.
Радуйся, земли российския и еллинския вседрагое украшение.
Радуйся, Вселенския Церкви Христовой преизрядное похвало и утверждение.
Кондак 9
Всяческия муки душевныя и телесныя с достоинством священноинока и кротостию претерпел еси, всеблаженне Максиме; сего же ради утешения преславного сподобился еси от Господа Нашего, иже посла к тебе единаго от ангел своих, иже возвести ти, яко терпением твоим венец нетленный на небесех обрести имаши. Ты же, отче преподобне, с благодарностию воспел еси Господеви: Аллилуйа!
Икос 9
Вития многовещанныя и поэты всеискусныя, аки рыбы безгласные, немеют пред величием подвигов твоих, богоблаженне отче наш Максиме, ибо кто возможет достойно и всеправедно воспети вся труды твоея, яже подъял еси вящей славы Божия ради и пользы и просвещения ближних твоих, в странех италийской, греческой и в пределех державы российстей, ибо кто по достоянию воспоет терпения и муки твоея, иже с надеждою велиею и кротостию ангельскаго приял еси, обаче на милость твою к нам уповая, смиренным сердцем возносим ти похвалы сия:
Радуйся, усыпленных совестей скорый возбудителю.
Радуйся, сомнений и треволнений душевных благостный умирителю.
Радуйся, всех чтущих память твою преславный хранителю.
Радуйся, носителей имени твоего благодатный попечителю.
Радуйся, благих дел и милосердия богомудрый наставниче.
Радуйся, изгнанных, униженных и обездоленных небесный заступниче.
Радуйся, правды ради подвизающихся всеблагий покровителю.
Радуйся, неправедно гонимых и обидимых предобрый утешителю.
Кондак 10
Спасительный подвиг твой, о всеславне Максиме, совершивше, в руце Божии дух твой предал еси, с надеждою и отрадою велиею; ангелы же Господни вознесоша душу твою во обители Отчии; идеже Вседержатель венча тя нетленным венцем; сего ради просим тя, святый отче наш Максиме, егда же и мы оным сном смертным усыпати начнем, умоли Господа кротко душу нашу от тела отделити и власти бесовские ны избавити, да с тобою купно Всесвятей Троице воспоим: Аллилуйа!
Икос 10
Стеною всеблагомощных молитв твоих храниши днесь весь род христианский, о преподобне отче наш Максиме, и во всяком скорбном обстоянии помощь твою даруеши всем, имя твое всечестное призывающим. Ты бо во дни брани со шведами явился еси святому благоверному царю Феодору Первому, иже опочи под стогнами града Юрьева и глаголал еси ему: «Изыди из шатра, да не убиен будеши», и тако живот его сохрани, послеже и иных чудес множество сотворил еси. Сего ради мы с любовью таковыя похвалы тебе приносим:
Радуйся, благочестивейшаго государя от погибели лютей на поле брани сохранивый.
Радуйся, благоволение и милость твою велиему множеству чтущих тя явивый.
Радуйся, от опасений и злых человек выну нас оберегаяй.
Радуйся, от прельщений и искушений бесовстих ны избавляяй.
Радуйся, благоговению пред святынею церковною нас обогащающий.
Радуйся, узким путем шествовати ко Господу научающий.
Радуйся, от широких дорог соблазнов ны удаляющий.
Радуйся, от уз неведения, заблуждений и недоумений скоро разрешающий.
Кондак 11
Пения акафистное радостно приносим ти, о богоблаженне отче наш Максиме, и молим убо тя: всеблагомощным предстательством твоим исцели недуги наши душевныя и болезни телесныя, отврати от суеты помышления наши, настави нас в благочестивом житии, бедным отраду и утешение ниспошли, богатых к милосердию и благотворению подвигни, и всех нас настави нелицемерно Господеви воспевати: Аллилуйа!
Икос 11
Свет нетварный купно с сонмом отец преподобных созерцаеши ныне, богоблаженне отче наш Максиме, яко предстояй пред престолом Всесвятыя и Единосущныя Троицы и молишися о спасении и благоденствии всех христиан. Мы же, Святую память твою почитающе, с надеждою взываем к тебе, угодниче Христов, сотвори твою молитву о нас, да отстранимся от греха и возможем еще на земли суще возрадоватися о Господе, молитвами угодников своих, милующего преизобильно и спасающего ны. Сего ради мы паки со умилением произносим ти похвалы сия:
Радуйся, благовестников в делах проповеди Евангелия укрепляющий.
Радуйся, делателей на пустующия нивы Господни посылающий.
Радуйся, ревновати о спасении ближних нас научающий.
Радуйся, словеса мудрыя во уста наши влагающий.
Радуйся, от сомнений и маловерия скоро исцеляющий.
Радуйся, в час недоумения разум наш мыслию благою озаряющий.
Радуйся, внутренний мрак душ наших светом Христовым озаряющий.
Радуйся, от теплохладия и немилосердия сердца наша освобождающий.
Кондак 12
Благодать и дары Всепреблагаго и Всепресвятаго Духа Утешителя, Хранителя жизни нашея испроси нам, всеблагословенне отче Максиме, ты бо ныне во славе купно со праведными сыны Божиими и сонмами херувимов и серафимов предстоиши огнезрачному престолу Триипостасного Бога Нашего и простираеши преподобническия руце твои ко Отцу Света и Творцу миров и взываюши Ему: Аллилуйа!
Икос 12
Стеною богоприятных молитв твоих, преподобне отче наш Максиме, огради ны ото всякаго зла, скорбей и болезней избави ны, не посрами убо упования нашего, вемы бо, яко много может молитва твоя, отче праведный, у Царя Небеснаго, яко ты в сомне преподобных отец предстоиши пред престолом Всевышнего и предстательствуеши о всех, вопиющих ти сице:
Радуйся, покаянием души наши обновляти научаяй.
Радуйся, от уныния и тоски всех нас исцеляяй.
Радуйся, от ропота и неверия благодатное свобождение.
Радуйся, милосердия Божия к нам приклонение.
Радуйся, не творение, а Творца Предвечнаго, чтити ны научающий.
Радуйся, от суемудрия и пустословия ны отвращающий.
Радуйся, в преподобии и правде ны преславно утверждающий.
Радуйся, в Бозе все житие наше благодатно устрояющий.
Кондак 13
О преблагословенне отче, предобрый наш заступниче и любимый покровителю, всехвальне Максиме Святогорче! Милостивно приими усердное возносимое тебе пение и хваление, настави ны, пользуясь благами земными, не грешити против Господа Нашего; сподоби веру нашу плодотворней быти дел благих ради, яко да сподобимся в мире скончати земное житие наша и возможем с тобою купно Иисусу Сладчайшему во веки воспевати: Аллилуйа!
[Се́й конда́к глаго́лется три́жды.] [Далее повторяем 1‑е икос и кондак:]
Кондак 1
Зарею Духа облистаемь, / витийствующих богомудренно сподобился еси разумения, / неведением омраченная сердца человеков светом благочестия просвещая, / пресветел явился еси Православия светильник, Максиме преподобне, / отонудуже ревности ради Всевидящаго / отечества чужд и странен, Российския страны был еси пресельник, / страдания темниц и заточения от самодержавнаго претерпев, / десницею Вышняго венчаешися и чудодействуеши преславная. / И о нас ходатай буди непреложен, / чтущих любовию святую память твою.
«Всяко, – сказано, – даяние благо, и всяк дар совершен свыше есть, сходяй от Отца светов» (Иак. 1:17). Иное есть «даяние благо», и иное – «дар совершен». «Даяние благо» – это душевные добродетели, как то: разум, мужество, правда, целомудрие, кротость и смиренномудрие; также и подаваемые нам от Вышней Божественной Благости житейские блага, потребные нам для того, чтобы жить и чтобы жить хорошо.
«Дар же совершен», который свыше обильно подается достойным, это – различная благодать Святого Духа, которая совершенствует, утверждает и сохраняет до конца от расхищения вышепомянутые естественные блага душевные.
Также и в другом месте яснее еще богословствует тот же боговдохновенный царь, говоря: «Кто яко Господь Бог наш? на высоких живый, и на смиренные призираяй на небеси и на земли: воздвизаяй от земли нища, и от гноища возвышаяй убога». Для чего? «Посадити его, – говорит, – с князи, с князи людей своих» (Пс. 112:5-8).
Послушаем же внимательно и блаженную пророчицу Анну, и сохраним твердо в уме своем ее непогрешительное и боговдохновенное мудрование. Она ясно и твердо говорит, заграждая незатворяющиеся уста последующих латинству германцев, усиливающихся вкоренить свое заблуждение в мысли православных.
В Ветхом найдем сказание о совершившемся божественным промыслом и благодатью над Саулом и Давидом, первыми царями израильскими. Увидим, что Саул, отправившийся отыскивать пропавших ослят, был приведен к пророку Самуилу не счастьем и колесом, как ложно утверждают звездочетцы, но Самим Создателем всего, Который предвозвестил о нем пророку и повелел помазать его в царя над израильтянами, и когда он после помазания скрылся, то Господь сказал о нем Самуилу, где он скрывается.
Потом, когда Господь вознегодовал на него за его безумное преслушание, когда он преслушался дважды и трижды, то повелел Самуилу идти в Вифлеем к Иессею и помазать на царство сына Иессеева. Когда же пророк хотел помазать Елиава, первого сына Иессеева, который отличался среди прочих братий и красотою, и возрастом телесным, то Господь возбранил ему, сказав пророку о каждом из братий, коих было семь, что ни одного из них Господь не избрал на царство.
Тогда был призван «от стад овчих» (Пс.77:70) младший их брат Давид, который, когда предстал, то пророк тотчас помазал его, так как Господь сказал ему о нем: «Это тот самый, которого Я избрал; встань и помажь его» (1 Цар. 16:12).
Поняли ли мы из этого, что советом и мановением божественным, а не по басням о колесе и счастье, поставляются некоторые на высоте престолы, и также опять низлагаются с них? Что касается до Саула и Давида, было так. Посмотрим же еще на различные устроения Промысла Божия относительно царей самарийских.
Когда Соломон прогневал Создателя всех и Господа, воздав поклонение с жертвоприношениями Астарте, богине сидонской, и Хамосу, богу моавитскому, и прочим богам жен своих, тогда человек Божий, пророк Ахия, получив повеление от Бога, вручает десять колен израильских Иеровоаму, рабу Соломонову, назначив его над ними царем, что и исполнилось по Божию повелению, а не по колесу счастья.
Потом, когда Иеровоам впал в беззакония и согрешил пред Богом, то Ваас, сын Ахиин, принял царство Самарийское, убив царя Навата, сына Иеровоамова, и истребив весь дом его, навлекший на себя гнев Божий.
Таков был промысел о сем благоверном царе. А совершившееся относительно царствовавших в Константинополе – Иустиниана Великого и Иустина, Василия Македонянина, Фоки мучителя и Маврикия, – не ясно ли свидетельствует, что по Божественному совету и мановению, а не колесом счастья и движением звезд, одни возводились на высоту царскую, а другие бесчестно лишались сего.
Также Маврикий послал многие милостыни живущим повсюду преподобным инокам, умоляя чрез них Бога, чтобы прощено было ему бесчеловечное согрешение, которое он совершил, предав по великой вражде варварам на смерть четырнадцать тысяч воинов.
И слышит он во сне голос Немытного Судии, Который говорит ему: «где хочешь, чтобы Я воздал тебе, – в нынешнем ли веке, или в будущем?». И когда он ответил: «в нынешнем», – то Праведный Судия на это сказал: «предайте его Фоке воину»; что немедленно и исполнилось.
Фока на востоке был провозглашен войском царем греческим. Маврикий же, услышав об этом и вместе узнав о пришествии его, ночью бежал из палат царских. Фока же, получив царскую власть и узнав, что Маврикий находится еще в живых, велел привести его и казнить всенародно, что и было исполнено праведными судьбами Божиими, а не счастьем каким-то и его колесом.
И опять Фоку, который дурно и богомерзко правил царством, Господь низложил с бесчестием чрез Ираклия и горькою смертью лишил его этой жизни.
Но, чтобы не оказаться мне для вас обременительным, если буду подробно повествовать о происшествиях, которые устраивались промыслом общего всех Создателя во все времена и в царствах разных народов, – предложу вам свидетельство боговдохновенных отцев и учителей вселенских, которые весьма ясно и строго запрещают нам вдаваться в прелесть звездочетства, и этим закончу слово.
Толкуя слова пророка Исаии против иудеев, где говорится: «якоже из начала наполнися страна их волхвований, якоже страна иноплеменников» (Ис. 2:6), – говорит; «Видишь ли, какое для тебя зло – волхвовать: последующие обману волшебства оставляются вне промысла Божия.
Многие из христиан и ныне во многом слушаются (волшебства), и наблюдают дни и часы и время, и верят признакам, наблюдают за полетом птиц, откликами и встречами и многим другим. Но услышим, как народ, который придерживался сего дела был за это отвержен.
Это дело и изобретение – сатанинское. «Языцы бо сии, – сказано, – ихже ты наследиши, сии чарований и волхвований послушают: тебе же не тако даде Господь Бог твой» (Втор. 18:14)».
Так учит и так завещавает нам, верующим, сей божественный отец и вселенский учитель. Мы же,не знаю, что с нами случилось,более слушаемся халдейских и германских беснований, нежели богоглаголивых учений боговдохновенных отцев наших и учителей, которые утверждают, что не от звезд, зодиака, движения и сочетания планет, и не от колеса какого-то счастья, происходит и зависит все, касающееся нас, но что, будучи изначала почтены Создавшим нас самовластием, мы сами властны в своих помыслах и делах, как добрых, так и злых.
Но мы сами, будучи сотворены Создателем самовластными, имеем власть в своих делах. Если же все дела наши совершаются по движению звезд, то, следовательно, мы по принуждению делаем то, что делаем; а что делается по принужденно, то не признается ни добром, ни злом.
Который есть высочайшая правда и благость, признавая Его несправедливым и творцом злых творений.
Если, по их мнению, движение звезд и зодиака делает одних добрыми, а других злыми, одних властителями, а других подчиненными, одних живущими честно и целомудренно, а других скверными и нечистыми и делателями всякого беззакония; если, действительно, некоторые звезды имеют такую благотворную силу, которою делают одних добрыми и целомудренными и владыками, а других-злыми, скверными и подвластными,-то всячески следует, что Творец звезд вложил в них такую силу.
Если же мы это примем, то окажется, что Бог есть виновник, то есть начальная причина всех вообще зол, и чрез движение звезд для одних бывает посредником добра и спасения, а для других-зла и погибели. Что же может быть нечестивее сего? Бог воистину благ, податель и виновник всякого блага; зла же Он нисколько не виновен и не служит причиною, как и божественный Иаков, брат Божий, тайно учит, говоря: «никтоже искушаем да глаголет, яко от Бога искушаем есть: Бог 6о несть искуситель злым, не искушает же Той никогоже. Кийждо же искушается, от своея похоти влеком и прельщаем: таже похоть заченши рождает грех; грех же содеян рождает смерть» (Иак. 1:13-15).
Вот причина всех наших зол и погибели нашей! Она заключается в том, чтобы немедленно и тотчас подчиниться, по подобию скотов, восстающим на нас бесплотным, плотским и душевным похотям и страстям и не желать противиться им, удерживать и обуздывать их данною нам свыше разумною силою, как и божественный Максим Исповедник премудро и благочестно учит, говоря приблизительно так: это есть не что иное, как только небрежение об умном по естеству делании; поэтому те, которые прилежно всегда упражняются в этом делании, делают всегда доброе, а злое никогда не делают.
Если и ты хочешь избавиться зла, отвергни небрежение, а с ним отгонишь и все злое, которое заключается в соблазнительном предложении мысли, которому последуют неподобные дела. В чем же заключается естественное делание нашего ума, ясно учит тот же, говоря: естественное же делание нашего ума состоит в том, чтобы присущая нам словесная часть души находилась в повиновении слову Божию и чтобы она держала в повиновении бессловесную часть души.
Пусть этот порядок сохраняется во всем, и тогда в тварях не найдется никакого зла и никакой силы для привлечения ко злу. Что мы не по принуждению, ни сочетанием некоторых звезд и зодиаков влечемся к делам добрым или злым, и не колесом счастья становимся славными или бесчестными,-ясно учит тот же самый премудрейший отец и учитель, говоря: ум наш находится посреди некоторых двух, из коих каждый производит на него свое действие: один-добродетели, а другой-порока; это-ангел и бес.
Ум же наш имеет власть и силу последовать или воспротивиться, кому хочет. Святые силы всегда привлекают нас к доброму, естественные же наклонности и доброе произволение помогают нам в этом; бесовские же нападения производят в нас страсти и лукавое произволение. Три имеем мы побуждения к добру: естественную наклонность, святые силы и доброе произволение. Три также существуют побуждения к злу: страсти, бесы и злое произволение.
Они изначала были служителями и учениками лукавых бесов. Поэтому они достойно своих учителей и мудрствуют и говорят, усиливаясь отвлечь благочестивых от веры в Бога, от любви, надежды и страха Божия, которыми и чрез которых славится и восхваляется Создатель всех и Господь, когда благочестно и православно верующие люди и служащие Ему спасаются, лжеучитель же диавол, этот безбожный и богомерзкий законоположник халдеев и еллинов, который всяким способом старается всегда обманом звездочетства отвлечь благочестивых от веры в Бога и любви,-посрамляется, оплевывается и предается крайнему бесчестию. Благодатию и человеколюбием Господа нашего Иисуса Христа, мы – христиане, и потому должны держаться преданий божественных учеников Его и прочих боговдохновенных отец наших и вселенских учителей, по ним мудрствовать, их изучать и любить.
«Аще воскреснусте со Христом, – говорит божественный Апостол, – вышних ищите, идеже есть Христос, одесную Бога седя: горняя мудрствуйте, а не земная». (Кол. 3:1-2). Лживое, нечестивое учение звездочетцев и предсказателей судьбы человека по дням рождения не свыше и не от благодати Святого Утешителя открыто халдеям, еллинам и египтянам, но самими лукавыми и человеконенавистными бесами, на погибель верующим им. Учение же божественных пророков и апостолов и вселенских учителей открыто Самим Святым Параклитом и преподано верным во спасение.
Где найдешь ты, скажи мне, чтобы в этих писаниях было упомянуто слово – счастье, или говорилось о сочетании и разъединении планет и зодиаков, определяющих для одних благополучие и благоденствие, а для других – противное сему, для одних-начальнические саны, а для других – рабство и последнее бесчестие? Отнюдь нигде не найдешь таких ложных пустословий.
Напротив, в них проповедуется один Бог, как создатель, и владыка, и промыслитель, и правитель, и устроитель всех наших благих дел и помыслов; другого же, кроме Его, правителя и устроителя нашего мы не слышали и не встречали в святых писаниях и не приемлем, хотя бы и ангел с неба стал проповедовать и учить сему, хотя бы и все вместе мудрецы мира сего и исследователи стали это утверждать.
Мы не согласимся с ними, как истинные христиане и истинные последователи Божественного Параклита, который говорит чрез Исаию: «Аз есмь первый, и Аз есмь во веки. И рука Моя основа землю, и десница Моя утверди небо: призову я, и станут вкупе» (Ис. 48:12, 13).
Како быша в запустение? внезапу исчезоша, погибоша за беззаконие свое, яко соние востающего» (Пс. 72:18-19). А что звездочетское учение, утверждающее, что сближением планет и зодиаков подается и благое и злое всем городам и в отдельности каждому человеку, есть явная ложь,-тот же божественный пророк Исаия велегласно так учит нас, пророчествуя египетскому царству окончательную погибель.
Пророчество его таково: «Стани ныне, с волхвы твоими, и со многими чары твоими, имже научилося еси из юности твоея, аще возмогут ти помощи. Утрудилося вси в советех твоих: да станут ныне и спасут тя звездочетцы небесе, смотряющии звезд, да возвестят ти, что имать на тя приити. Се еси яко хврастие огнем погорят, и не изимут души своея из пламене» (Ис. 47:12-14).
И если никто не знает будущего, кроме Творца всех, разве если Сам Он откроет какому-либо святому и благочестивому мужу, пророку Своему: то как мы несмысленно ищем бесноватых и лживых волхвов и наблюдателей движения звезд и птиц? Не прилично все это и чуждо православным христианам, которые каждый день говорят и хвалятся пред Богом: «к Тебе Господи воздвигох душу мою, Боже мой, на Тя уповах, да не постыжуся во век» (Пс. 24:1).
Если мы говорим это с верою, молимся Ему, то каким образом опять прибегаем с упованием сердечным к богомерзким звездочетцам и различным волхвам и без ума сами себя проклинаем? Ибо присовокупляем молясь тем же псалмом: «да постыдятся беззаконнующие вотще» (Пс.24:3).
Кто же будут эти беззаконнующие, как не те в особенности, которые безумно отлучают себя от веры в Бога и надежды на общего всех Владыку и обращаются с платою, с большою второю и надеждою к общникам бесов, -разумею звездочетцев и волхвов, – желая от них узнать что-либо о себе? Если бы все это и не было нам строго воспрещено Священным Писанием, то и тогда не следовало бы нам этого искать, повинуясь божественному апостолу Павлу, который завещает нам говоря: «не хощу же вас общников быти бесом.
Не можете чашу Господню пити и чашу бесовскую: не можете трапезе Господней причащатися и трапезе бесовстей» (1 Кор. 10:20, 21). Если же приносимые бесам жертвы он не велит вкушать, как скверные, то тем более воспретит нам ходить к волхвам и ворожеям, служителям бесов, тот кто изгнал из рабыни в Филиппополе лукавого духа, который волхвовал еллинам, и запретил ему, хотя он и истину говорил об апостолах (Деян. 16:16-18).
Так и нам следует, уподобляясь учителю, не только не желать предугадывания о том, что должно с нами совершиться, но и запрещать, чтобы не заниматься этим, а тех, которые не исправляются, далеко отгонять от сожития с нами, как орудия лукавого демона и «сосуды совершены в погибель» (Рим. 9:22).
Христианам православным свойственно гнушаться этим всею душою и отвращаться, всю же надежду свою иметь на единого истинного Бога, Господа нашего Иисуса Христа, и Его святые заповеди всегда со страхом Божиим и верою неуклонно исполнять и говорить с пророком: «Господь Бог мой сила моя, и учинит нозе мои на совершение: и на высокая возводит мя, еже победити ми в песни Его» (Аввак. 3:19). Тому слава во веки. Аминь.
Футболку "Провидѣніе" можно приобрести по e-mail: providenie@yandex.ru
Застолби свой ник!
Источник — azbyka.ru